1. Trochę z historii

Do chwili obecnej wykonaliśmy ponad 60 różnych kadzi odlewniczych (w tym 4 szt. na export) rozszerzając stopniowo ich asortyment.

Nasze kadzie wyposażamy w lekkie belki z dwuteownika i bezobsługowe przekładnie planetarne z hamulcem przewyższające sprawnością powszechnie jeszcze stosowane w polskich odlewniach przekładnie ślimakowe PK.-1 ÷ PK 12.

Każdą kadź przystosowujemy do indywidualnych wymagań klienta oferując różne warianty wykonania.

W oparciu o opinie użytkowników w sposób ciągły wprowadzamy ulepszenia i poprawki nie ograniczając się do kopiowania urządzeń produkowanych kiedyś przez upadłą FUT Wisła – Bryka we Włocławku.

Oprócz nowych kadzi wykonujemy również remonty i modernizacje.

Ciężkie zawieszenia kadzi naszych konkurentów wymagają podczas pochylania cięgien z pozycji pionowej powyżej 30°, koordynacji ruchu pokrętła przekładni i ruchu haka suwnicy (zapis z DTR) co nie jest łatwe do przeprowadzenia i może doprowadzić do uszkodzenia przekładni.

Wyremontowana na początku 2020 r. kadź odlewnicza zwykła KOZa 5,0 (fot. 1) w której zastąpiono przekładnię ślimakową PK-12 równoważną przekładnią planetarną a ciężkie zawieszenie z blach lekką belką z dwuteownika HEA 200 (fot. 1A) umożliwia położenie belki na posadzce i jej podniesienie tylko przy użyciu pokrętła przekładni.

Belka z dwuteownika przy zachowaniu tego samego poziomu naprężeń (ten sam Wx) jest lżejsza o połowę od belki tradycyjnej z blach pionowych (przed remontem). Rozwiązanie to jest chronione patentem PL 224 667 B1.

W kadzi zastosowano przeciwciężar na przeciwległym do przekładni cięgnie równoważący masę przekładni. W takim rozwiązaniu kadź zawsze ustawia się pionowo przy uchu ustawionym symetrycznie na belce (zrezygnowano z przesunięcia ucha w stronę przekładni).

Przeciwciężar (obciążnik) usytuowany na cięgnie poniżej osi obrotu odciąża dodatkowo przekładnię i ułatwia odchylenie zawieszenia od pionu.

Zaletą przyjętych rozwiązań jest zachowanie stateczności pustej (nie wymurowanej) kadzi przy pochylaniu cięgien z pozycji pionowej do poziomej.

Ze względu na pojawiające się ciągle zapytania o kadzie z polskich odlewni zamierzamy kontynuować tą działalność. Będziemy sukcesywnie zamieszczać na naszej stronie internetowej zdjęcia kadzi które zyskały uznanie naszych odbiorców.

Nasze kadzie spełniają wymogi PN-EN 1247+A1:2010 Maszyny odlewnicze. Wymagania bezpieczeństwa dotyczące kadzi, urządzeń do zalewania, maszyn do odlewania odśrodkowego, ciągłego, półciągłego.

Zamierzamy skupić się na kadziach z napędem elektrycznym zasilanych przewodem z suwnicy lub ze skrzynki zasilającej w miejscu użytkowania kadzi (przykręcona do ściany lub do przenośnego stojaka). Sterowanie z kasety lub pilota (sterowanie radiowe).

Tematykę kadziową w ZPUH Wiertmet Biecz od początku do dnia dzisiejszego prowadzi Mieczysław Zięba (oferty, projekty, marketing, doradztwo techniczne, ekspertyzy, nadzór nad wykonawstwem i remontami kadzi oraz przekładni) z którym prosimy kontaktować się bezpośrednio.

2. Przykładowe realizacje

Fot. 1 – KOZa -5,0/Remont

Fot. 1A – Zawieszenie podnoszone do pozycji pionowej pokrętłem przekładni

Fot. 2 – KDS-1,0/Modernizacja

Fot. 2A – Lekkie zawieszenie umożliwia odchylenie cięgien do poziomu w kadzi bez „wymurówki”

Fot. 3 – Kadź transportowa KTW-1000kgAl

Fot. 4 – Kadź transportowa KTW-300kgAl

Fot. 5 -KOZa – 0,27/PK-1

Fot. 6 – Kadź smukła KDS-1,5

Fot. 7  – Kadź transportowa KTW-1400kg Al

Fot. 8 – Kadź zwykła przerobiona na zatyczkową

Fot. 9  – Kadź transportowa KTS-1800kg Al
Napęd elektryczny z suwnicy. Kaseta sterownicza

3. Fragmenty z naszych instrukcji

Do każdej  kadzi  dostarczamy Instrukcję Maszyny(DTR) w której dokumentujemy stan techniczny kadzi przed wysyłką (a w kadziach remontowanych stan przed i po remoncie).
Poniżej dla zobrazowania jakości naszego wykonawstwa  kilka zdjęć z kadzi o numerze fabrycznym WB/56/2022.  Zachowano numery zdjęć i opisy użyte w  Instrukcji Maszyny (IM/DTR).

Fot. 1
Kadź KOZa – 5,0 (Cu) po przebudowie. Ciężar przekładni częściowo zrównoważony obciążnikiem, różnica masy przekładni i obciążnika zrównoważona przesunięciem ucha w stronę przekładni o wartość e = 50 mm (do ewentualnej korekty).

Fot. 2
Kadź KOZa – 5,0 (Cu) po przebudowie – widok od strony operatora. Na kole sterowym zamontowana osłona przed uszkodzeniem palców podczas obracania.(eliminuje możliwość zbliżenia palców do zarzutki na szprychę).

Fot. 3
Kadź KOZa – 5,0 (Cu) po przebudowie – zawieszona na haku w pozycji wychylonej. Dno użebrowane z widocznymi „nóżkami”. Kadź przechyla się w stronę przekładni – po wymurowaniu i zalaniu połową ciężaru metalu ma być w pozycji pionowej.

Fot. 4
Kadź KOZa – 5,0 (Cu) po przebudowie – test stateczności kadzi, wytrzymałości i samohamowności przekładni. Cięgna podnoszone do pozycji pionowej obrotem koła sterowego przekładni bez konieczności wspomagania suwnicą.

Fot. 5
Kadź KOZa – 5,0 (Cu) po przebudowie – osłona przekładni, smarowniczka M12 x 1,5 (płaska) do smarowania czopa napędowego kadzi. Zarzutka na szprychę w pozycji „odblokowane”. Widoczny wziernik kontroli poziomu oleju w przekładni.

Fot. 6
Kadź KOZa – 5,0 (Cu) po przebudowie – tabliczka producenta.

Fot. 7
Kadź KOZa – 5,0 (Cu) po przebudowie – rygiel (zabezpieczenie antyprzechyłowe) w pozycji „zablokowane”.

Fot. 8
Kadź KOZa – 5,0 (Cu) po przebudowie – zarzutka na szprychę (dodatkowy element bezpieczeństwa) w pozycji „zablokowane”. Widoczna osłona palców.